Et nytt bilde av Malala Yousafzai har gått viralt på pakistanske nettsteder. Bildet viser den 20 år gamle Malala i jeans og høye hæler, tuslende rundt i Oxford, der hun nå studerer filosofi, politikk og økonomi.
«Når kaster hun nå sjalet?» spør en. En annen kommenterer at Malala pleide å være en god ambassadør for pakistansk kultur, men at han nå selvsagt har skiftet mening.
En undrer hva Malalas far vil si om at datteren nå har byttet ut sin tradisjonelle pakistanske klesdrakt kamiz og shalwar med olabukser. «Jeg skammer meg over at hun er pakistansk skriver en annen på et chatteforum. «Er hun engang muslim? Se så hyklersk!»
Bildet av Malala i jeans har på under et døgn blitt delt flere tusen ganger, og kommentarene er avskyelige. Det er også mange som støtter Malala og gjerne ser at 20-åringen nå skal få ro og fred rundt sine år som student i Oxford. De vil at Malala, som har vært en stor forkjemper for andre jenters rett til utdannelse, selv skal få oppleve det samme, og at hun deretter skal fortsette sitt viktige arbeid, og tar avstand fra den sterke hetsen hun nå opplever.
Historien om Malala er godt kjent og unik. For det er bare fem år siden Malala Yousafzai var en relativt ukjent og alminnelig jente i Swat-dalen, som over natten ble kjent for sin kamp for unge jenter. Taliban skjøt Malala i ansiktet fordi hun blogget kritisk om livet under Taliban, som da hadde tatt kontrollen over Swat. Den vakre dalen ligger i den nordvestlige delen av Pakistan. Der hadde Taliban lagt ned jenteskoler, og truet jenter og kvinner tilbake i hjemmene. Den hardt skadde Malala ble brakt til Storbritannia og fikk livreddende behandling, og fortsatte deretter sin kamp for at jenter verden over skulle ha rett til skolegang. I 2014 fikk hun Nobels fredspris for sitt arbeid, og ble dermed tidenes yngste fredsprisvinner.
Siden den gang har Malala flere ganger gitt uttrykk for at hun ønsker å vende tilbake til hjemlandet, og har ytret ønske om en politisk karriere. Dessverre er det mye som tyder på at den veien kan bli lang og tung. Kreftene som jaget henne ut av landet står minst like sterkt, om ikke sterkere, i dag, selv om de ikke lenger styrer i Swat. De anser Malala for å være et vestlig symbol og som en trussel mot det samfunnet de ønsker å skape. Et dypt patriarkalsk samfunn, der kvinner ikke skal studere, ikke skal gå kledd som de vil og som bør følges av en mannlig verge til enhver tid utenfor hjemmet. Det sier sitt om tilstanden for kvinner i et land, når konservative krefter synes bilder av en 20-åring i jeans er for sterk kost.
Samtidig med netthetsen av Malala blir en helt annen historie om netthets kjent for verden når den amerikanske leketøysprodusenten Mattel lanserer sin siste barbie. 2017-versjonen av barbiedukken er konservativt kledd, omsvøpt i heldekkende hvit drakt med bare hender og ansikt synlig. Stoffet er ekstra tykt slik at ingen hud synes gjennom. På hodet bærer dukken en hijab.
Barbiedukken er inspirert av den amerikanske fekteren Ibtihaj Muhammad, som fikk OL-bronse i Rio i fjor. På sin offisielle twitter-konto forklarer Mattel valget av den nye dukken med at Muhammad inspirerer kvinner og jenter over hele verden til å bryte grenser. Muhammad selv sier at en drøm går i oppfyllelse og at hun nå er stolt over at jenter verden over også kan leke med en barbiedukke som velger å bruke hijab. Hun forteller om sitt eget personlige savn da hun vokste opp etter å kunne leke med dukker som lignet henne selv. Muhammad snakker også om den sterke hetsen og reaksjonene som har kommet etter at det ble kjent at barbie nå får hijab, slik som henne selv.
Det er selvsagt trist at Muhammad får slike reaksjoner. Hun har foretatt et individuelt valg om å bruke hijab som hun bør og kan stå inne for selv. Problemet er når sterke og innflytelsesrike aktører, slik som leketøysgiganten Mattel, produserer leker og urealistiske forbilder for barn som først og fremst er politiske symboler. Det er mulig at hijab-barbie egentlig er et velmenende og kunnskapsløst forsøk på å spre idealer om mangfold og ulike kulturer. Men sannheten er at sterkt islamofobiske krefter ikke kan bekjempes ved å ikle uskyldige lekedukker hijab. Hijab-barbien vil heller neppe bekjempe de kreftene som truer Malala på livet.
som truer Malala på livet.